Home » בלוג » דיור מוגן בחוק

דיור מוגן בחוק

תיאור

חוק דיור מוגן קובע את השירותים שכל בית חייב לספק, מה צריך להיות בחדרים, ומהן זכויות הדיירים החל מקביעת תקופת ניסיון ועד לוועד הדיירים. המדריך של Nursing Home

חוק הדיור המוגן: שמירה על זכויות בני הגיל השלישי

בישראל פועלים עשרות בתי דיור מוגן בתי דיור מוגן בפריסה ארצית רחבה, ובהם כ-15 אלף יחידות דיור. המספרים הללו רק ילכו ויגדלו עם בנייתם של דיורים מוגנים נוספים והתרחבותן של הרשתות הקיימות.

דיור מוגן הוא מסגרת מגורים עבור בני הגיל השלישי העצמאיים שמעוניינים במסגרת דיור פרטית ובטוחה, לצד פעילויות תרבות וחברה עשירות וסל שירותים מגוון שהופך את החיים לקלים ונעימים יותר. 

אוכלוסיית בני הגיל השלישי, ואנחנו אומרים זאת בצער רב, היא אוכלוסייה שסובלת מניסיונות עוקץ והונאה, ולכן היא זקוקה להגנה צמודה ונרחבת. כדי למנוע מצב שבו כל אחד יכול להחליט שהוא פותח בית דיור מוגן וגובה כספים ממבוגרים אך לא מספק להם תמורה עבור כספם, חוקקה הכנסת את חוק הדיור המוגן התשע״ב-2012. 

מטרתו של חוק הדיור המוגן היא לשמור על זכויות הדיירים באסדרה חקיקתית. הצורך בחוק התעורר מתוך ההבנה שהנהלות הבתים מחזיקות יותר מ-20 מיליארד שקלים, הון גבוה יותר מבנקים בינוניים שנתונים תחת פיקוח הדוק.

חוק דיור מוגן קובע קודים ברורים להתנהלות הבתים ובכך מונע אפשרויות ניצול לרעה של מבוגרים עצמאיים ושל כספם. לפי חוק דיור מוגן 2012, רק אנשים בעלי רישיון מיוחד להפעלת בתי דיור מוגן מורשים להפעיל בתים מסוג זה, בכפוף לכל תנאי הרישיון ולהוראות החוק. ב-2020 נקבעו תקנות חדשות שמסדירות תנאים לפעילותו של דיור מוגן למבוגרים עצמאיים.

הדירות, המבנה והמתקנים

התקנות שנוספו אל חוק הדיור המוגן קובעות באופן ברור אילו פריטים מינימליים חייבים להיות בכל חדר בבית דיור מוגן:

חדר המגורים: גדול מספיק כדי להכיל מיטה ושידת מיטה, ארון בגדים, קומקום, מקרר וציוד לחימום ובישול מזון, שולחן אוכל ושני כסאות לפחות, מכשיר טלוויזיה, כיור ומשטח עבודה.

חדר הרחצה: שירותים וכיור, אסלה ומקלחון עם מכשיר קילוח ידני, גודל המקלחון יאפשר הצבת התקן ישיבה מתקפל או מקום לכיסא, ידיות אחיזה ותמיכה, ומכשיר מצוקה במקום נגיש. אם השירותים מופרדים מחדר הרחצה, יותקנו גם בהם לחצן מצוקה וידיות אחיזה ותמיכה. במקום תפעל מערכת אספקת מים חמים עם הגבלת טמפרטורה. 

אזור השינה: לחצן מצוקה בהישג יד.

בכל דירה: תותקן מערכת חימום ומיזוג הדירה שהדיירים יכולים להפעיל באופן עצמאי, יהיה לפחות חלון אחד אל מחוץ למבנה שאינו בחדר הרחצה או השירותים, ותהיה אפשרות לפתוח את חדרי השירותים והאמבטיה מבחוץ במצב חירום. 

בשטחים הציבוריים: תוסדר גישה לאמבולנס עד לכניסה, יוקצו חדרים לפעילויות קבוצתיות, יותקנו כיור וחדר שירותים אחד לפחות בסמוך לחדר האוכל, ויותקן גנרטור שיספק חשמל בזמן הפסקת חשמל למעלית, למכשירי המצוקה, למשאבות מים, ליחידות קירור, ולמכשירים מצילי חיים. 

שירותי חובה על פי חוק דיור מוגן

בתי דיור מוגן למבוגרים עצמאיים נבדלים זה מזה במחירים ובסל השירותים שהם מציעים. חוק הדיור המוגן קובע את רף השירותים המינימלי שבו כל הדיורים המוגנים בכל הארץ חייבים לעמוד: 

שירותי חובה בחוק הדיור המוגן: שירותי אחזקה לבית, לדירות, לשטחים הציבוריים, למערכות ההפעלה, ולציוד, שירותי ניקיון לבית, לדירות ולשטחים הציבוריים, שירותי שמירה ודלפק, מענה אנושי לקריאה לעזרה 24 שעות ביממה, שירותי אחות, מידע רפואי והפנייה לטיפול רפואי בכפוף לרצון הדיירים, שירותי עזרה ראשונה מאדם שקיבל הכשרה לכך, פעילות תרבות, העשרה וספורט, שירותים סוציאליים בידי עובדת סוציאלית.

שירותי חובה על פי ההסכם: אלו הם שירותים נוספים שבית הדיור המוגן התחייב אליהם בהסכם והם כלולים בדמי האחזקה החודשיים, למרות שאין חובה לעשות זאת על פי החוק.

הנה מספר דוגמאות לשירותים מסוג זה: שירותי מודיעין, מקום חנייה, שימוש בחדר הכושר ובבריכה של בית הדיור המוגן, ביקור רופא כללי, טיפול במימוש זכויות של הדייר בקופת החולים שלו, הסעות למרכזי ערים, שירותי קונסיירז', ועוד. 

צוות רב-מקצועי: חוק דיור מוגן התשע״ב מחייב למנות צוות רב-מקצועי שמורכב מרופא, עובדת סוציאלית ואחות. הצוות מוסמך לקבוע אם הדייר יכול לנהל חיים עצמאיים או לא, כשגם הצורך בסיוע חלקי עשוי להתאים למגורים בבית דיור מוגן. 

מחלקה סיעודית: חוק הדיור המוגן קובע שבבית עם 250 דירות ומעלה יש להפעיל מחלקה סיעודית נפרדת שבה הדיירים יכולים להתאשפז בה בעת הצורך. 

שירותים נוספים בתשלום: כל בית דיור מוגן למבוגרים עצמאיים יכול להוסיף שירותים נוספים בתשלום, אך הדיירים יכולים לבחור אם הם מוכנים לקבל אותם או לא. 

זכויות הדיירים על פי חוק הדיור המוגן

דיור מוגן, כאמור, הוא מסגרת לדיירים עצמאיים. אחד היתרונות עבור הדיירים הוא שהם יכולים לנהל את חייהם באופן שנראה להם ללא התערבות מהנהלת הבית, כל עוד אין הפרעה לדיירים האחרים וכללי ההתנהגות לא מופרים. 

ניתן לשכן מטפל בדירה רק אם בית הדיור המוגן מתיר זאת ואם הדירה מתאימה לשהות אדם נוסף. לא כל מקום מאפשר זאת ובחלק מהבתים קובעים לכך תנאים מגבילים. לרשות הדיירים עומדת זכות ערעור על ההחלטה אם בקשתם למטפל בבית נדחתה, ויש להם זכות למנות בא כוח מטעמם. 

הדיירים יכולים למנות ועד דיירים שייצג אותם מול הנהלת הבית או גופים אחרים כמו רשויות המדינה. חוק הדיור המוגן לא מסמיך את הוועד לייצג את הדיירים בהליכים משפטיים או לחתום על הסכמים בשמם.

חוזה הדיור ותקופת ניסיון 

החוזה בין הדיירים לבין בתי הדיור המוגן מורכבים מהגדרות כנהוג בכל חוזה, זכות השימוש, הצהרות של הצדדים, סכום דמי תחזוקה החודשיים וסכומים נלווים אחרים שמוסכמים בין הצדדים, רשימת שירותי חובה, סכום הפיקדון או דמי הכניסה, פריסת התשלומים, הבטוחה המוצעת להבטחת כספי הפיקדון, שירותים בתוספת תשלום, פירוט המחלקות הטיפוליות, הפרות והוראות נוספות.

על פי חוק הדיור המוגן, על הנהלות הבתים להציע אחת מארבע החלופות להבטחת כספי הפיקדון – ביטוח, ערבות בנקאית, משכנתא מדרגה ראשונה, או הפקדת 40% מהסכום בחברה לנאמנות.

החוק קובע כי ניתן לפנות דיירים רק במקרים של הפרת ההסכם באופן יסודי, ביטול ההסכם על ידי בית המשפט, בשל מצב בריאותי שלא מאפשר מגורים עצמאיים, או ביטול ההסכם על ידי כל אחד מהצדדים במהלך תקופת הניסיון. 

וזו הזדמנות מצוינת להפנות את תשומת הלב לסעיף 18 של חוק הדיור המוגן, שקובע חובת תקופת ניסיון שבמהלכה ניתן לבטל את הסכם ההתקשרות. הסעיף קובע כי שלושת החודשים הראשונים יהיו תקופת ניסיון והצדדים יכולים להאריך תקופה זו כל עוד תקופת הניסיון הכוללת לא תעלה על שנה.

במהלך התקופה, שלושה חודשים או כל זמן אחר שהוסכם עד שנה, כל אחד מהצדדים רשאי להודיע בהתראה של שבועיים ובכתב על רצונו לסיים את החוזה. מעבר לתקופת הניסיון, הדיירים יכולים לבטל את ההסכם בכל זמן בהודעה של שלושה חודשים מראש. 

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-5669453

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר