Home » בלוג » מינוי אפוטרופוס לקשישים

מינוי אפוטרופוס לקשישים

כולנו מדמיינים את שנות הפרישה שלנו כמעט כאילו היו השיא של חיינו – נהנים עם הנכדים ובני המשפחה האחרים, נחים הרבה, לומדים דברים חדשים, מטיילים בעולם, ואחרי שנות עבודה מרובות נהנים מהחיים. אולם במקרים רבים הזקנה מצטלמת פחות יפה מפרסומות לחיים בגיל השלישי, ובמאמר שלפניכם נדבר על אחד הנושאים הכואבים אך חשובים – מינוי אפוטרופוס לקשיש. מינוי אפוטרופוס לקשישים הוא הליך משפטי מקובל עבור קשישים שלא מסוגלים לדאוג לעצמם בשל הידרדרות במצבם הנפשי, הפיזי והקוגניטיבי, ובשל כך הם זקוקים לאדם אחר, אותו אפוטרופוס, שינהל את ענייניהם האישיים, הכלכליים, והרפואיים. נציין כי בעבר נהגו לכנות את האדם שעבורו ממונה אפוטרופוס ״חסוי״, אך השימוש במונח הזה הופסק. 

מהו תפקידו של אפוטרופוס לקשיש

אפוטרופוס לקשיש נושא בתפקידים מגוונים ומקיפים בהתאם לחייו של הקשיש שעבורו הוא מונה. התפקידים העיקריים הם:

  • דאגה לרווחתו הפיזית והנפשית של הקשיש.
  • קבלת החלטות בנוגע לטיפולים והליכים רפואיים במקומו של הקשיש שלא מסוגל לעשות כן.
  • ניהול כספים, נכסים ומסמכים של הקשיש. 
  • דאגה לתנאי מגוריו של הקשיש ושמירה על כך שכל צרכיו ממולאים.

לא כל קשיש זקוק לאפוטרופוס מלאה ולכן יש ניסיון להגדיר את התפקיד באופן מצומצם ככל שניתן, וכן לצמצם את תקופת האפוטרופסות למינימום האפשרי. כך למשל, קשישים סיעודיים מסוימים לא מסוגלים לקבל החלטות בנוגע לגופם ואחרים לא מסוגלים לקבל החלטות באשר לרכושם. ייתכן גם מצב סיעודי זמני ובמקרים כאלה האפוטרופסות תהיה זמנית.

יש מצבים שבהם לא ניתן לבצע הגבלות, כמו למשל במקרים של מינוי אפוטרופוס לחולה אלצהיימר וכל מקרה שקשור לקשישים תשושי נפש, כלומר מחלות דמנטיות נוספות. אלצהיימר היא מחלה חשוכת מרפא שלא ניתן להחזיר בה את הגלגל לאחור ואף לא לעצור אותה בשלב מסוים. המחלה מתקדמת כל העת, וככל שחולף הזמן כך מצבו של החולה מחמיר. לכן במצבים כאלה מינוי אפוטרופוס לחולה אלצהיימר נוגע לכל תחומי החיים וללא הגבלת זמן. 

אפוטרופוס לקשיש נושא בתפקידים מגוונים ומקיפים

אילו סמכויות יש לאפוטרופוס

אפוטרופוס לקשיש יכול להיות קרוב משפחה, אדם חיצוני, או תאגיד מוסדי כלשהו כמו מוסד סיעודי, בית אבות ואחרים. בעיקרון, כל אדם רשאי לפנות לבית המשפט בבקשה למנות אפוטרופוס לקשיש סיעודי או תשוש נפש לא יכול לדאוג לענייניו בעצמו. כדאי לזכור שההחלטה למנות אפוטרופוס אינה קלה משום שהמשמעות היא נטילת זכויותיו של הקשיש על חייו שלו. כמובן שיש מקרים שאין כל ברירה אחרת, אך כדאי שהאפוטרופוס לקשיש יהיה אדם שרואה את טובתם של ההורים המבוגרים ויעשה ככל שביכולתו לדאוג לחיים בכבוד תוך שמירה על כל האינטרסים שלהם בכל התחומים. 

הסמכויות העיקריות של האפוטרופוס כוללות ביצוע פעולות שוטפות כמו תשלומים יוצאים, קבלת הכנסות כמו קצבאות או שכר דירה מדירה שמושכרת, וכל פעולה אחרת שקשורה בכך. אם מדובר בפעולות כמו מכירת נכס, מכירת דירה, או השכרת דירה או נכס שלא הושכרו קודם לכן – האפוטרופוס צריך לפנות לבית המשפט כדי לקבל אישור לבצע פעולה זו. האפוטרופוס לא יכול לערוך צוואה על הקשיש שעבורו מונה ואין בסמכותו לקבוע איך תחולק הירושה לאחר מותו. 

תהליך מינוי אפוטרופוס לקשישים

רבים בוחרים בבן משפחה כאפוטרופוסים, אולם עלולות להתעורר בעיות משפטיות בזמן חלוקת העיזבון ולכן יש מקרים שבהם כדאי להתייעץ עם עורך דין בנוגע לכך. בכל מקרה, וללא תלות במי ממונה לתפקיד, יש להגיש את הבקשה בכתב לבית המשפט המחוזי לענייני משפחה, עם המסמכים הבאים:

  • טופס בקשה למינוי אפוטרופוס לקשיש עם פרטי האדם שעבורו מתקיים המינוי.
  • טופס הסכמה של מי שמבקש להתמנות כאפוטרופוס עם חתימותיהם של בני המשפחה מדרגה ראשונה. 
  • אם יש התנגדויות למינוי – יש לצרפן עם פירוט הסיבות. 
  • הצהרה רפואית שבה מפורטות הסיבות למינוי האפוטרופוס, וכן לציין אם המינוי הוא זמני או קבוע. 
  • מכתב רפואי שמדגיש כי מדובר במקרה שמצריך החלטה רפואית דחופה. 
  • אגרת תשלום הבקשה. 

את כל המסמכים של בקשת מינוי אפוטרופוס לקשיש יש להגיש בארבעה עותקים. 

עלות מינוי אפוטרופוס

התשובה לשאלה כמה עולה אפוטרופוס לקשיש משתנה ממקרה למקרה והיא תלויה בהכנסה של הקשיש שעבורו ממנים אפוטרופוס. הנה מסגרות המחירים בהתאם למקרים השונים:

אגרת בקשה למינוי אפוטרופוס: העלויות מתחילות מאגרה על הגשת הבקשה שמתעדכנת פעמיים בשנה בחודשים ינואר ויולי. נכון לינואר 2022 גובה האגרה עומד על 491 שקלים. אם הקשיש שעבורו מוגשת הבקשה לא יכול לעמוד בתשלום בשל קשיים כלכליים, ניתן לבקש פטור מתשלום האגרה בזמן הגשת בקשת המינוי. אם נפסק כי אגרת הבקשה בטלה, הדבר תקף לכל סוגי האפוטרופוסים, בין אם מדובר בבן משפחה ובין אם מדובר בעורך דין. 

שכר האפוטרופוס: בן משפחה שממונה לאפוטרופוס לא מקבל שכר כמובן, אולם כל אפוטרופוס אחר יכול לדרוש שכר עבור תפקידו. שכר האפוטרופוס נקבע בבית המשפט אך יש הגבלות על הסכומים. הגורם המשלם הוא האדם שעבורו ממנים אפוטרופוס. הנה פירוט העלויות:

  • מגורים בבית: עד 1,338 שקלים בחודש בחודשיים הראשונים, לאחר מכן עד 1,031 בחודש.
  • מגורים בבית אבות: עד 1,266 בחודש בחודשיים הראשונים, לאחר מכן עד 602 שקלים.
  • טיפול בעניינים מסוימים בלבד: אם מדובר במינוי אפוטרופוס לטיפול בענייני רכוש בלבד או בעניינים אישיים בלבד הסכומים יורדים ונעים בין 664 שקלים לבין 1,195 שקלים מקסימום במגורים בבית, ובין 592 שקלים לבין 1,195 שקלים מקסימום במגורים בבית אבות בחודשיים הראשונים למינוי. לאחר החודשיים הראשונים הסכומים יורדים למאות בודדות של שקלים בכל המצבים. 
  • פטור מתשלום: ייתכן מצב של קבלת פטור מתשלום שכר עבור אפוטרופוס אם הכנסתו של הקשיש מתבססת על קצבה בלבד והאפוטרופוס הוא תאגיד מוסדי. 

האם אפוטרופוס יכול לרשת את הקשיש?

שאלת הירושה הפוטנציאלית רלוונטית במיוחד למקרים שבהם בן משפחה ממונה להיות אפוטרופוס משום שעלול להיות כאן ניגוד אינטרסים וכן בני משפחה אחרים עלולים להתנגד. מה שאמור לעמוד לנגד עיניו של האפוטרופוס הוא לא הירושה, אלא הקשיש עצמו ועליו לנהוג בו בכבוד המקסימלי, לעשות כל שביכולתו לדאוג לרכושו ולכספיו, לשמור על רכושו, וכמובן לעבוד בשיתוף פעולה והבנות עם בני המשפחה האחרים. 

חשוב לדעת שאפוטרופוס לא יכול לשנות צוואה קיימת וכשרה. במקרה שבו אין צוואה או שנקבע כי הצוואה נכתבה בזמן שהמטופל לא היה כשיר לכתוב אותה, רכושו של המוריש יחולק בהתאם לחוק הירושה. אם בני המשפחה חושבים שהאפוטרופוס נקט בצעדים מודעים כדי לפסול צוואה כשרה, הם יכולים להעלות לכך התנגדויות שמפרטות איך הוא לא שירת את טובת הקשיש. עוד קודם לכן בני המשפחה יכולים לטעון בבית המשפט שהאפוטרופוס לא משרת את טובתו של הקשיש, ובמקרים כאלה בית המשפט יחליף את האפוטרופוס. 

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-5669453

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר